Molenweg. Balans tussen mens en natuur

Door Siebren Buist op 22 september 2023

Molenweg. Verkeersonveilige Wegen: Balanceren tussen Mens en Natuur

HEERDE- De PvdA heeft met belangstelling en met instemming kennis genomen van de vragen (en de begeleidende tekst) die het CDA heeft gesteld op 8 september 2023 over het intrieste ongeval dat plaatsvond op 15 augustus tussen een landbouwvoertuig en een fietser op de Molenweg te Wapenveld.  Ook de PvdA streeft vanzelfsprekend veiligheid na voor haar inwoners op alle leefgebieden. Wij zijn echter wel van mening dat de oplossing breder gezocht moet worden dan het voorstel van het CDA met het vrij liggende fietspad.

Het verminderen van verkeersongevallen en het beschermen van weggebruikers zijn vanzelfsprekende prioriteiten. Echter, er is een groeiende bewustwording dat het tijd is om verder te kijken dan alleen menselijke belangen. Het is van cruciaal belang dat we ook de belangen van de natuur meenemen bij het onderhouden en aanpassen van wegen, zeker ook wanneer deze wegen, zoals de smalle Molenweg, als verkeersonveilig worden beschouwd. Reden waarom de PvdA pleit voor een evenwichtige brede benadering.

Verkeersonveilige wegen vormen een ernstig probleem dat wereldwijd levens eist. Hoge snelheden, gebrek aan verkeersregelingen en slechte infrastructuur dragen bij aan talloze ongevallen. Het verminderen van deze risico’s is vanzelfsprekend van groot belang, maar de nadruk op verkeer en verkeersveiligheid heeft soms negatieve gevolgen voor de natuur. Bossen worden gekapt en habitats worden verstoord en/of vernietigd. Dit heeft niet alleen invloed op het landschap, maar ook op de biodiversiteit en het ecosysteem.

Om verkeersonveilige wegen aan te pakken, moeten we een evenwicht vinden tussen verkeersveiligheid en natuurbelangen. De PvdA heeft de volgende vragen aan het college:

  1. Snelheidsbeperkingen en Controles: Het verminderen van de maximumsnelheid op de Molenweg, die door gevoelige natuurgebieden loopt, kan zowel verkeersveiligheid als natuurbescherming bevorderen. Het periodiek invoeren van snelheidscontroles op de Molenweg zou ook een ondersteunende maatregel kunnen zijn. Is het college bereid voorgaande mee te nemen?
  2. De PvdA ziet graag dat bij het zoeken naar een oplossing ook een nadere beschouwing wordt meegenomen over het feitelijke karakter en het gewenste karakter van de Molenweg door de Veluwse natuur. Wat willen we met deze weg en hoe zien we deze weg is daarbij een punt. Een ander punt is of we deze weg van karakter kunnen en willen veranderen door bijvoorbeeld het doorgaande verkeer er geheel of gedeeltelijk af te halen. Is het college bereid dit in de gevraagde nadere beschouwing mee te nemen?
  3. De Molenweg wordt ook gebruikt door vrachtverkeer en landbouwverkeer. Dat is niet positief voor  de verkeersveiligheid op deze smalle weg. Kan het weren van deze twee categorieën verkeer een oplossing bieden voor de verkeersveiligheid op de Molenweg of is het passender om al het doorgaande verkeer te weren. Wil het college zich daar gemotiveerd over uitlaten?
  4. Volgens de PvdA is  het zo dat elke fysieke aanpassing aan de Molenweg die verder gaat dan onderhoud alleen, slechts kan plaatsvinden als er een ‘natuurvergunning’ is afgegeven. Is dat ook de zienswijze van het college?

Conclusie
Verkeersonveilige wegen zijn een ernstig probleem dat zowel mensen als de natuur treft. Terwijl we streven naar verbetering van verkeersveiligheid, moeten we niet vergeten dat onze wegen ook door delicate ecosystemen lopen. Het is tijd om een evenwichtige benadering te omarmen waarbij zowel menselijke als natuurlijke belangen worden gerespecteerd. Alleen dan kunnen we een toekomst creëren waarin we veilig kunnen reizen zonder onze prachtige Veluwse omgeving te schaden.

Siebren Buist

Siebren Buist

Mijn naam is Siebren Buist, 68 jaar jong en inmiddels ruim 20 jaar woonachtig in Heerde. Ooit geboren als zoon van een boerenarbeider in Groningen en daar vertrokken omdat er daar geen werk en geen toekomst was.  Vertrokken naar Apeldoorn om daar politieagent te worden. Doorgeleerd in de avonduren en uiteindelijk Officier van Justitie geworden.

Meer over Siebren Buist